Czy biznesplan jest obowiązkowy?
Kiedy potrzebujesz biznesplanu?
Biznesplan jest konieczny, gdy: otwierasz firmę, wprowadzasz w niej nowe przedsięwzięcia, reorganizujesz działania; starasz się pozyskać finanse na rozwój swojej organizacji z zewnętrznych źródeł.
Bez planu szybko zagubisz się w lawinie codziennych spraw i zadań, w konsekwencji będziesz działać chaotycznie i nieefektywnie. Żeby skutecznie prowadzić projekty potrzebujesz planu działania – czyli biznesplanu.
Błędy, za które nie zapłacisz
Biznesplan szczegółowo przedstawia zadania, analizy i prognozy.
Dzięki temu już na etapie opracowywania planu znajdziesz niedociągnięcia, jakie mogą wystąpić w Twoim przedsięwzięciu.
Od razu będziesz mógł skorygować odchylenia od planu. Dzięki temu nie stracisz pieniędzy oraz energii na popełnienie i naprawę błędów.
Jak wygląda biznesplan?
Biznesplan ma formę dokumentu – posiada tytuł, streszczenie, podsumowanie, spis treści.
Projekt mieści informacje, takie jak:
– podstawowe dane o firmie (historia, obecna sytuacja i koncepcja przyszłości firmy),
– charakterystyka branży (analiza otoczenia przedsiębiorstwa),
– opis inwestycji (zakres i źródła finansowania),
– plan marketingowy (analiza strategiczna, plany działań).
Od czego zacząć tworzenie projektu?
Najpierw ustal w jakim celu i dla kogo tworzysz dokument. Elementy biznesplanu zawsze będą takie same, natomiast w zależności od odbiorcy zaakcentuj odpowiednie punkty.
W projekcie uwzględnij:
– opis firmy;
– objaśnienie przedsięwzięcia;
– charakterystykę branży;
– plan marketingowy (charakterystykę produktu/usługi, badanie konkurencji, charakterystykę rynku, analizę SWOT, politykę cenową, plan dystrybucji i promocji);
– plan finansowy (prognozę przychodów, analizę przewidywanych efektów finansowych, kalkulację kosztów).
Diabeł tkwi w szczegółach
Zadbaj także o: ortografię, gramatykę, interpunkcję i poprawność wyliczeń.
Rzetelny biznesplan to Twój pierwszy krok do sukcesu
Autor artykułu
Karolina Kubacka
Zespół Marketingu DGCS